Hoedenmode in de 20ste eeuw

1900-1910
Er is nog steeds een grote variatie in hoedenstijlen. Grote hoeden worden uitbundig versierd met grote bloemen, veren (met name struisvogelveren), strikken, fruit, tule of kant en soms hele vogels. Het gebruik van veren is in deze jaren zo populair dat er wetten ter bescherming van bepaalde vogelsoorten, zoals de Paradijsvogel worden opgesteld. De struisvogelveren mogen, ondanks het verzet, nog wel gebruikt worden omdat de vogel daarvoor niet gedood behoeft te worden. Koningin Alexandra van Engeland verklaart in 1906 openlijk geen struisvogelveren meer te willen dragen. Geverfde ganzen-en eendenveren komen steeds meer in de mode. Er worden tricorn variaties met verschillende randen gedragen. Een sailor wordt gedragen bij sportieve kleding. Bij de sportieve kleding worden er ook shawls om de hoeden gedrapeerd zoals in deze tijd bij de panama of de fedora gedaan wordt.Ook de voile werd nog steeds gebruikt. Door de komst van de auto werd het noodzaak om de hoed extra stevig op het hoofd vast te maken door een shawl over de hoed te draperen en deze onder de kin vast te binden. De shawl werd soms tevens voor het gezicht gedragen om de stof tegen te houden. Na 1904 wordt het haar steeds hoger gedragen waarbij de hoeden schuin naar voren worden gedragen. Bij mannen zijn de top hat (hoge hoed), the bowler (bolhoed), de Homburg, de trilby en de fedora populair. De hoge hoed is zwart van kleur bij officiële gebeurtenissen en grijs bij het paardenrennen. In de zomer wordt de panama en strohoed (matelot, boater) gedragen.

1910-1920
In 1912 werd de toque geïntroduceerd als kleine hoed. In de jaren erna werden de hoeden echter nog veel kleiner. Aan het eind van dit decennium kwam de lage hoed met de grote platte rand in de mode.

1920-1930
Na de eerste Wereld Oorlog kregen de vrouwen de behoefte om de nieuw verworven vrijheden, waaronder het stemrecht, tot uiting te laten komen in hun kleding en verschijning; in de haarmode was de boblijn zeer populair vergezeld door de cloche. De cloche werd altijd vlak boven de ogen gedragen.

1930-1940
De hoedenmode werd nu vooral beïnvloed door de filmwereld. In de dertiger jaren werd de hoed met name achter op het hoofd gedragen. De haarmode werd langer en de 'calot', de 'beanie' en de pillbox kwamen in de mode. In 1937 kwam de halo-hoed in de mode. Een hoed met een grote ronde rand.

1940-1950
De hoed viert hoogtij in de veertiger jaren. Veel gezien werden de turbans, de haarbanden Vooral in de 2e wereldoorlog werden veel turbans en mannenhoeden gedragen.Tegen het einde van de oorlogsjaren was er een periode van extravagante 'vrijheids'hoeden, met veel versierselen als bloemen en veren. In 1947 introduceerde Dior de baret die schuin op het hoofd werd gedragen.

1950-1960
Zeer vrouwelijke hoeden met veel bloemen; voor het eerst werd er gebruik gemaakt van synthetische stro-soorten. Cocktail hoeden, veelal met voile, waren zeer populair. In de late 50-er jaren was de hoed op zijn retour door de steeds belangrijker wordende haarmode. Bovendien was het lastig om een hoed tijdens het autorijden te dragen. Aan het eind van de vijftiger kwam de bonthoed in de mode.

1960-1970
Hoeden werden nu als beperkend en ouderwets gezien. Juist het weglaten van de hoed werd gezien als bevrijding. Desondanks maakte Jacky Kennedy de pillbox zeer populair; Gedragen achter op het hoofd.

1970-1980
Hoeden worden bijna niet meer gedragen. Wel zien we nog steeds de toepassing van hoeden in bepaalde takken van sport zoals het paardrijden, bij bepaalde kerken. De baretten zijn echter nooit uit het modebeeld verdwenen. In 1975 werd de baret op vele manieren gedragen, bijvoorbeeld diep over het hoofd getrokken tot vlak boven de ogen.`

1990-2000
Hoeden worden weer steeds meer als een belangrijk mode-item gezien door de grote modeontwerpers en in de modebladen. Doordat men zich steeds meer bewust wordt van de nadelige effecten van de zon, wordt de hoed ook steeds belangrijker als bescherming tegen de zon. Bovendien wil men zich in deze tijd toch weer graag onderscheiden van de massa en daarvoor is de hoed een middel bij uitstek.

2000 tot nu
Steeds meer popsterren en TV-persoonlijkheden dragen iets op hun hoofd; een leuke hoed of ondeugende pet. Tijdens buiten beurzen wordt regelmatig een Lady's day georganiseerd. Het is dan de bedoeling dat de dames met een hoed op naar de beurs komen. Tijdens feestelijke nationale gelegenheden zoals Prinsjesdag wordt er steeds meer aandacht aan de hoeden besteed.En wat de toekomst zal brengen op hoedengebied...

Melanie Luyten Hoedenmodiste